Kauppojen ja ostoskeskusten valvonta

Asiakkaiden seuranta ja tunnistus yleistä kaupoissa ja hotelleissa

Julkisten tilojen ja kauppojen valvonta on entistä kehittyneempää. Vartijoiden, valvontakameroiden ja hälytyslaitteiden ohella tietokoneavusteinen asiakkaiden profilointi on yleistynyt kaupoissa, virastoissa, kulkuvälineissä ja shopping-mall-control-centermuissa ihmisten kansoittamissa paikoissa. Kauppiaat esimerkiksi koru-, vaate- ja muotialalla käyttävät enenevästi kasvojen tunnistukseen t
arkoitettua teknologiaa seuratakseen asiakkaiden liikkeitä ja kirjatakseen ylös ihmisten kiinnostuksen kohteita. Ostoskärryt ja korit on saatettu varustaa seurantalaitteella, joka pystyy paikantamaan reitin liikkeen käytävillä. Kerättyä tietoa käytetään hyväksi tavaroiden ja palveluiden houkuttelevassa ja koukuttavassa esillepanossa sekä markkinoinnissa.

Kasvojentunnistusta käytetään asiakkaiden identifioimiseen vähittäismyynnin ohella luksusluokan hotelleissa, sekä muissa viihde- ja virkistäytymiskeskuksissa, kuten kasinoissa. Näin pyritään palvelemaan entistä paremmin VIP-asiakkaita ja heidän tarpeitaan. Kauppojen valvonta ei rajoitu liiketiloihin. Parkkipaikoilla on lähes poikkeuksetta kameravalvonta ja tämä on saatettu yhdistää ohjelmistoon, joka skannaa autojen rekisterinumerot ja yhdistää ne tietokannan avulla oikeaan omistajaan. Yleisin käytössä oleva valvonnan tekniikka ovat niin sanotut IP-kamerat, jotka voi kytkeä itsenäisesti tietoliikenneverkkoon. Tämä teknologia mahdollistaa reaaliaikaisen etäseurannan mistä päin maailmaa tahansa.

Valvonnan eri muotoja

  • Kameravalvonta julkisissa tai yksityisissä tiloissa
  • Sijainnin seuranta GPS-paikantimen tai mobiiliverkon perusteella
  • Tietokoneen ja ohjelmistojen käytön etäseuranta
  • Kauko-ohjattavien robottihelikopterien avulla tehtävä tiedustelu ja valvonta
  • Verkkoliikenteen, sähköpostien ja henkilökohtaisen viestinnän kerääminen ja analysointi

Suurten ostoskeskusten turvallisuus huippuluokkaa

Korkean tason kauppakeskukset täällä ja maailmalla käyttävät kaikki huippuluokan ammattilaisia ja uusinta teknologiaa ylläpitääkseen sekä kaupan että asiakkaiden turvallisuutta. Nordstrom, Saks, Neiman Marcus, Alennuskoodi.com, Zalando, Hotels.com, ja Bloomingdale’s ovat eräitä suuria amerikkalaisia kauppaketjuja, jotka ovat panostaneet turvalliseen asiakaskokemukseen erityisen paljon. Suomessa Stockmann ja Ruotsissa esimerkiksi suositut Åhléns City ja NK hyödyntävät nekin asiakkaiden valvontaa ja seurantaa laajalti omassa toiminnassaan.

Valvonnan lisäksi lähes kaikissa kaupoissa on vandalismin kestävät ja joissain tapauksissa jopa luodinkestävät lasit. Kirjatut käytännöt ja tekniset ratkaisut pitävät ulkopuolisten uhkien ohella myös huolen siitä, että omien työntekijöiden on vaikeaa tai lähes mahdotonta toteuttaa varkauksia jäämättä kiinni. Kaupan yksityiset tilat on suojattu murtovarmoilla ovilla, kulunvalvontajärjestelmillä, liikkeen tunnistavilla hälytyslaitteilla ja ympärivuorokautisella valvonnalla vartiointiliikkeen toimesta. Kalliita muotivaatteita ja huipputason kodin elektroniikkaa suojellaan samalla vakavuudella kuin pankkien holveja. Ostoskeskusten suojeleminen saattaa äärimmilleen vietynä muistuttaa Ocean’s Eleven -tyyppisistä toimintakomedioista tuttuja turvallisuusratkaisuja.

Leave a Reply